4 клас

Тема:  "Чим може пишатися українець?"  
Мета:  Розширити знання учнів про Батьківщину, формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість;
соціальну та загальнокультурну компетентність;
національну свідомість школярів;
розвивати бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше користі  рідній Україні;
формувати активну громадянськупозицію, почуття любові до рідного краю, гордості за  його людей, заохочувати творити добро, вирости гідними громадянами своєї держави;
виховувати почуття патріотизму, повагу до державних символів,любові до рідного краю, пошану до свого  народу, бажання приносити користь своїй країні
Обладнання:комп’ютер,мультимедійна дошка,плакати з державною та народною символікою України,фонограма Державного Гімну України, макет карти України,аркуші жовто – блакитного паперу, стрічки.
Хід уроку

І. Організаційний момент.(2 – 3 хв.)
Учитель.Шановні батьки, любі діти! Поміж багатьох свят у календарі є день, коли настрій усієї країни особливо урочистий і радісний. В цей день вулиці кожного міста, села знову розквітають від дитячого щебету, юнацьких посмішок та чарівної хуртовини осінніх квітів.
Цей день – 1 вересня. День надій, мрій, сподівань. І сьогодні він ясним промінчиком постукав у вікна усіх школярів, запрошуючи їх до навчання.
Я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров'я та здійснення всіх бажань.
Щойно пролунав дзвоник на перший урок  наших малят. Вони стали ще на один рік дорослішими. Подивіться, шановні батьки, які в нас гарні діти: чепурні, веселі, жваві, непосидючі, розумні, кмітливі! Розпочинається новий навчальний рік, який завжди означає відкриття нової, осяйної і не завжди легкої дороги. Для вас же, і для малечі, і для дорослих, цей день являє собою початок нового, ще незвіданого шкільного життя. Сьогодні народжуються нові надії та справджуються мрії.
Хочу побажати дітям цікавих подорожей по Країні Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку, миру, впевнено крокуйте зі своїми дітьми у прекрасну Країну дитинства, разом з дітьми відкривайте все нове і цікаве. В добру путь!
 А зараз розпочинаймо  перший урок.
Звучить «Державний Гімн України».
Учні підспівують стоячи.
ІІ. Актуалізація опорних знань(4 – 5 хв.)

Учитель:
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста —
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
                                                  (Наталія Поклад)


-         Чим є для нас, українців, Державний Гімн? (Державним символом).
-         А які ще Державні символи України ви знаєте? ((Державний Прапор, Державний Герб)
-         Діти! Сьогодні на уроці ми поговоримо про чарівну землю, багату і щедру, співочу й сповнену краси, землю, прекраснішу у всьому світі. А як називається ця земля, дізнаєтесь, прослухавши легенду.

Легенда про виникнення української землі.
Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, породив нам Творець. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих    ґрунтів і голубих вод тай кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати цю планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти і кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети яку щойно нарік Землею.
Раптом мішок із скарбом розв'язався, і почали висипатися з нього дари на планету. А найбільше потрапило їх на Слов'янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів навколо неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій Землі.
-                   Це справжній рай! - вигукнув Господь
Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, й назвав її Україною. Адже у цій назві було слово «Рай» Ось так і виникла Україна
Наша Україна - райська земля безмежних степів, неозорих ланів прадавніх таємничих лісів. Це земля могучих і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари - слово і пісню.

ІІІ. «Мозковий штурм». Уведення проблемної ситуації(4 – 5 хв.)

На слайдах презентації — акровірш
Миколи Чернявського «Україна».



Учитель:
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
                                                       (Микола Чернявський)


Учитель пропонує учням скласти асоціативний кущ. Вивішує на дошці карту України. Учні на жовтих та блакитних аркушах паперу пишуть слова, які асоціюються зі словом Україна, озвучують свої варіанти (найкраща, найрідніша, наймиліша, найсвітліша, найчарівніша, демократична, соборна, вільна, мама, бабуся, дідусь, родина, борщ, вареники, узвар, ластівки, калина, верба, батьківська хата, колискова, криниця) вивішують  в центр  карти та пояснюють вибір.


ІV. Повідомлення теми і мети уроку.(1 – 2 хв.)

- Справді, скажеш одне лише слово «Україна», і в уяві постають тополі в полі, калина в лузі, верба край долини, цілюща водиця, рідна ненька, українські пісні…  Це наша держава, це наша Батьківщина. Батьківщина – це земля не лише ваших батьків, а й дідів й прадідів. Батьківщина – це край, де здавна звучить наша рідна мова і материнська пісня.
 Сьогодні на такому важливому й святковому Уроці Знань, ми з вами вирушимо у віртуальну мандрівку в часі теренами рідної неньки-України, доторкнемося до її винаходів, дізнаємося чим може пишатися українець, чим славиться наша земля та наший народ.

V. Основна частина(15 – 20 хв)
1. Перегляд патріотичного мультфільму .
-         Отож, вирушаймо в мандрівку по нашій країні – Україні. Чим славиться наша країна ми дізнаємося проглянувши патріотичний мультфільм з 1 кг пластиліну автором та режисером якого є Болдурат Вадим. (Перегляд патріотичного мультфільму)
-         Чи сподобався вам мультфільм? Чим саме?
-         Діти, що ж є в Україні? (Ріки,лани, гори, ліси, моря)
-         Чим відома Україна на весь світ? (Розмальованими хатами, печами, писанками, вишиваними рушниками).
-         Які квіти ви запам′ятали, що ростуть на нашій землі?( Маки, волошки, ромашки, соняшники, мальви).
-         Які найсмачніші страви виготовляють українці? (Борщ, вареники, голубці, налисники, сало).
-         Чому в українців ці страви найсмачніші? Що у них додають?(Чумацьку сіль)
-         Про які традиції українського народу ви почули? (Різдво, Івана Купала, Масляна)

2.Перегляд презентації « Винаходи світового рівня якими може пишатися Україна»

-         Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожний пишається своєю рідною країною. Пишаємося своєю Україною й ми, адже нам є чим пишатися. Зараз ви в цьому переконаєтеся проглянувши презентацію « Винаходи світового рівня якими може пишатися Україна»

-         Діти, а який внесок у розвиток України хотіли б зробити ви?
-         А чи хочете ви стати видатною людиною?
-         Що потрібно робити для того, щоб стати видатною людиною та прославити свою країну? (Гарно навчатися, багато працювати)

3.  М′язова релаксація.
-         А зараз я пропоную вам трішки відволіктися від розумової праці та уявно потрапити під літній дощ.
(Звучить спокійна музика)
«Літній дощ»
Уявіть, що ви стоїте на узліссі. Перед вами – ліс, залиті сонцем луги.
Повітря гаряче і наелектризоване від сонця. Немає ані найменшого вітру. Задушливо. Все завмерло в очікуванні дощу. Ви відчуваєте, як подув слабкий вітер. Він стає все сильнішим і сильнішим. Сонце закрило грозові хмари.
Відчуйте пориви пронизливого вітру. Відчуйте, як вітер відносить все непотрібне: хвилювання, розчарування, тривогу. Зрідніться з вітром. Відчуйте його силу і енергію. Тепер це ваша сила, ваша енергія.
Ось хлинула тепла, літня злива. Її прозорі струмені омивають вас, приносять з собою чистоту і ясність, наповнюють вас новим життям, новими ідеями.
Ви бачите, як дощ стихає. Небо очищається. Ви бачите, як знову світить сонце і відчуваєте себе оновленими, бадьорими і впевненими.

4. Перегляд мультфільмів патріотичної спрямованості із серії "Це наше і це - твоє!".

-         Проглянувши мультфільм з 1 кг пластиліну ми дізналися, що робить українські страви найсмачнішими – це Чумацька сіль. Де ж ми беремо цю сіль?. Прошу проглянути мультфільм із серії "Це наше і це - твоє!", створеним телеканалом "ПлюсПлюс".
Перегляд мультфільму «Сіль»
-         То де ж видобувають сіль? (По всьому світі, але найбільше її в Україні.)
-         Чи може людина прожити без солі? (Ні)
-         На чому літали у соляній печері? (На повітряній кулі)
-         Чи великі запаси солі в Україні? (Так. Якщо посипати нею планету, то вона вкриється сіллю  наче сніжною ковдрою)
-         Чи хотіли б ви побувати в цій печері?
-         Чи можемо ми пишатися цим винаходом.

-         Україна славиться родючою землею. Зараз ми дізнаємося детальніше про український родючий грунт з мультфільму  «Святковий стіл».
Перегляд мультфільму «Чорнозем»(за наявності часу)
5. Вправа «Мікрофон»
-         Діти, чи переконалися ви в тому, що ми можемо пишатися нашою країною?
-         Чим саме славиться наша Батьківщина?
-         Який винахід вам найбільше запам’ятався? Чому?

Виготовлення колажу «Україна — єдина країна»

-         Міць і незборимість нашої країни залежить від кожного мешканця України. Міць держави — це ми з вами! Тож давайте сплетемо символічний надміцний віночок, яким скріпимо всі кордони нашої незалежної держави, щоб ніхто не зміг їх розірвати.
Учні та батьки беруть  маки із паперу з блакитними й жовтими стрічками, які лежать у них на партах, і вивішують  їх  кільце — символічний вінок.  Закінчивши роботу прикріплюють «вінок» на карту України, що на дошці.
Показ відео «Україна – єдина країна»
-         Діти, а які ви запам′ятали народні символи України проглядаючи відео? (Верба - здавна шановане дерево; калина – символ життя, крові, вогню; чорнобривці – символ материнської любові, отчого дому;  вишня – символ життя, рідної землі, матері; дуб – символ сили, могутності, довголіття; барвінок – краса; рушники – одвічні обереги українського народу.)
-         А якого видатного письменника ви побачили? (Т. Г. Шевченка) Всі свої вірші та поеми він присвячував своєму народу.

 VІІ. Підсумок уроку 
 Під час Революції Гідності 2013–2014 рр. усі прогресивні українці повстали, щоб захистити моральну цінність кожної людини, її рівність серед інших людей, незалежно від посади, звання чи віросповідання.У цій боротьбі, захищаючи наші з вами права, загинули кращі сини й доньки неньки-України. Схилімо ж голови над створеним нами символічним вінком і подумки перенесімо його на Майдан Незалежності до міста Києва.
 Ушануємо хвилиною мовчання Героїв Небесної сотні, воїнів та загиблих, які віддали своє життя за нашу свободу, честь і єдність України.
Учні міцно беруться за руки  вшановують хвилиною мовчання Героїв Небесної сотні, воїнів та інших загиблих.
Україно! Ти мусиш здолати
Усіх вороженьків, що нищать нам хату,
І душу калічать, що волею диха...
У Господа молим: врятуй нас від лиха!
Борись, Україно! За щастя і долю,
За небо безхмарне і усміх дитячий,
Щоб постріл гармат не відлунював болем
У серденьку мами, що кровію плаче...
                                                         (Юрій Старчевод)
Звучить пісня «Квітуча Україна»,
слова і музика Наталії Май.


Література:


Мельничук І. Я., Близнюкова О.М. «Вправи для релаксації»

Немає коментарів:

Дописати коментар